onsdag 13 april 2011

jag har tänkt..!

Okej inte det svåraste jag kan göra, men tänkt har jag gjort.

Ett TV program om djur för några dagar sedan har fått mig att fundera och tänka efter. Vi lever i ett väldigt mansdominerande samhälle. Det vet väl alla om, så det var ingen nyhet. Nyheten för mig var dock när jag började tänka på djuren. Och hur det ändå på något vis känns som människor fungerar lite på samma vis.
I lejonens värld är det honan som jagar - alltså skaffar föda. Hanen jagar undan andra hanar från sin flock. Han på sätt o vis skyddar dem. Tror nog lejoninnorna kan jaga väck också, men hanarna är gaaanska så stora! Alltså honan fixar mat som hanen äter och han skyddar flocken. Check.

Men sen är sååå många han-djur stylade! De har vackra fjäderdräkter, vacker päls, lysande klara färger, höga läten/lockrop! Allt för att locka till sig en hona. Och visst funkar det. Hanen med vackrast färg eller högst rop får sin hona tillslut. Men det är samtidigt dessa hanar som dör snabbast eftersom de blir sedda av andra rovdjur. Honorna är mer diskreta och lever längre.

Alltså till människorna. Kvinnor lever generellt längre än män. Vi föder deras avkomma (precis som djuren har män ibland sex till höger och vänster och vissa kvinnor kan då tänkas föda flera avkommor från flera olika män). Sex är en drift hos både djur som människor. Det man i många år har velat se är kvinnan hemma i köket ordna mat åt mannen, fast mannen ska ha inkomst nog att handla maten. Så där ska mannen skydda kvinnan. Det stämmer ganska gott ihop med lejonen?
Men tänk då att om alla kvinnor fått leva (i de länder där många kvinnor slås ihjäl för minsta lilla sak), så skulle vi ju dominera världen! Kvinnor lever längre än män, ofta (såklart inte alltid) är kvinnor smartare än män (eftersom kvinnor från tidigt stadium ska lära sig att tänka på många och inte bara sig själv). Den mänskliga kvinnan ska dock fixa sig fin för att få en man. Där stämmer INTE människan ihop med djuren. Är det positivt eller negativt att speciellt kvinnor ska leva efter vissa mönster? Männen får göra lite som de vill.

Fast titta på pingvinerna! Där är det honan som lägger ägg, hanen tar hand om ägget medan honan ordnar med mat åt familjen.

Jag vet inte vad min poäng med allt detta var, men det kan jag säkert lista ut med tiden. Jaja! Hoppas det var nåt att läsa!

Over and out!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar